Pesten op het werk? 4 tips voor de omslag naar een veilige en prettige werkomgeving

Je gunt het geen mens; gepest worden. Niet alleen diegene die gepest wordt heeft er overigens last van. Is er pestgedrag op het werk dan staat de sociale omgeving onder druk. Dat is voor alle betrokkenen voelbaar. In de werksituatie kan pestgedrag leiden tot stress, verminderde productiviteit en uitval (ziekte). Stel dat er mogelijk sprake is van pesten in jouw organisatie, wat kun je dan doen? Hierbij 4 tips.

Mijn blog is verplaatst. Klik hier voor het volledige artikel.


Vriendelijke groet,

Cora Hagen
www.hzpo.nl

Over Cora Hagen

Ik ben onafhankelijk en deskundig sparringpartner van leidinggevenden van professionals. Ik help met alle zaken rond HR en leidinggeven. Daarnaast ben ik trainer en teamcoach. Dit werk doe ik omdat het een kick geeft als mensen prettig met elkaar samenwerken en dingen tot stand brengen. Als de sfeer goed is en er creatief en hard gewerkt wordt aan wat de organisatie – mensen met elkaar – kunnen bereiken. Bovendien is het een uitdaging om de leidinggevende op de manier te ondersteunen die voor hem of haar het beste werkt. Wat is er nodig? Wat gaat er al goed en kunnen we groter maken? Wat is de eerstvolgende stap om dat mogelijk te maken? Om mijn werk op een goede manier te doen gebruik ik wat ik zelf heb geleerd. Niet alleen was ik zelf leidinggevende, en weet ik hoe lastig dat is. Ik heb ook heel erg veel ervaring als HR professional in de meest uiteenlopende en lastige situaties met personeel. Ik heb daardoor een grote variëteit aan kennis, ervaring en oplossingen in mijn rugzak. Dit combineer ik met een bijzondere (gespreks)aanpak die het beste in mensen naar boven haalt, prettig aanvoelt voor de leidinggevende, en energie aanboort die tot actie leidt. Klanten geven aan dat ik dat doe op een nuchtere wijze, integer en met een prettig zakelijke insteek. Wat betreft dat laatste; ik ben ook econoom. Als ik terugdenk aan sommige aspecten van hoe ik zelf leiding heb gegeven, ben ik daar niet altijd even trots op. Ik had toen niet de ervaring en methodieken in handen waar ik nu wel over beschik. Kort gezegd : ik deed maar wat. Aan de andere kant heb ik ook terug gehoord dat mijn positieve insteek, gericht op kracht en effectiviteit, toen ook al merkbaar was. Ik geloof erin dat mensen zich kunnen ontwikkelen, meer willen bereiken èn dat er soms maar een kleine en effectieve interventie voor nodit is om dat voor elkaar te krijgen. Daar wil ik graag een bijdrage aan leveren en kunt u van profiteren in uw organisatie. Lees mijn blog hzpo.wordpress.com om een indruk te krijgen van mijn werkstijl en expertise. En maak nu direct een afspraak voor een – gratis en vrijblijvend – kennismakingsgesprek. Bel 06-23384906 of mail naar cora.hagen@hzpo.nl.
Dit bericht werd geplaatst in Omgaan met je team en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Pesten op het werk? 4 tips voor de omslag naar een veilige en prettige werkomgeving

  1. Paul zegt:

    Dag Cora,
    Ik heb niet de indruk dat je suggesties echt werken wanneer het pesten door leidinggevenden gebeurt (in meer dan 75% van de situaties is dit het geval) en die leidinggevenden pesten, intimidatie en psychische terreur bewust als managementinstrument gebruiken om medewerkers buiten te sluiten en uit de organisatie te werken. Zulke leidinggevenden zijn ziek en zouden zelf gecoacht moeten worden. Voor nadere informatie verwijs ik naar mijn weblog http://www.wijdoendatzo.wordpress.com

    • Cora Hagen zegt:

      Dag Paul,

      Bedankt voor je reactie. Jouw opmerking en blog gaan inderdaad over een bepaalde kant van pesten – gedekt door de hierarchische structuur en macht – die ik niet behandel (bewust, omdat dit niet mijn doelgroep betreft). Het is indrukwekkend wat je deelt op je blog als het gaat om intimidatie en pesten. Veel succes!

Plaats een reactie